CAGED süsteem: mIS SEE ON JA KUIDAS SEDA KASUTADA?
Käesolevas artiklis vaatleme akorde, sest nende tundmine moodustab baasi soolode ja fillide mängimiseks. Ühtlasi on akordide tundmine kasulik sõltumata mängitavast muusikastiilist. Praktikas võimaldab CAGED süsteemi tundmine leida kitarrile ansamblis sobiv register. Antud teemat käsitleme põhjalikumalt kursustel “Jätkukursus II” ja “Jätkukursus III“.
Ettevalmistus
CAGED süsteemi edukaks valdamiseks on vaja:
- osata sujuvalt ja puhtalt mängida viite põhiakordi: C, A, G, E ja D (vt skeem 1);
- teada nootide paiknemist sõrmlaual vähemalt kolmel alumisel keelel kuni XII astmeni (vt skeem 2);
- osata mängida barrè– võtet.
Skeem 1: Akordid C, A, G, E, D

Skeem 2: Noodid kolmel alumisel keelel kuni XII astmeni

Põhiakorde vaatleme edaspidi akordikujudena, mida on võimalik horisontaalselt sõrmlaual edasi-tagasi liigutada.
Et teada millisele astmele akordikuju liigutada, on vaja tunda nootide paiknemist sõrmlaual. Nootide õppimist lihtsustab teadmine, et nad on alati samas järjekorras (A, B, C, D, E, F, G, A, B, C jne). Uurides põhjalikumalt nootide skeemi, märkad kindlasti, et enamus nootide vahel on kaks astmetraati (täistoon ehk suur sekund). Erandiks on siinkohal B-C ja E-F mille vahel on üks astmetraat (pooltoon ehk väike sekund).
Mõned soovitused nootide meelde jätmiseks:
- aseta nootide skeem nähtavale kohale kus tihti viibid – töölauale vms.
- õpi ka olukordades kus pilli pole käepärast − meenuta nootide paiknemist näiteks bussi oodates, järjekorras seistes jne.
- pilliga õppides laula, või vähemalt ütle noote kaasa.
Barrè võib esialgu asendada capoga, kuid suures plaanis ei pääse ka selle õppimisest.
Kui ülalmainitud teemasid veel ei oska, siis alusta nende harjutamisega juba täna.
Süsteem
Alustame duurkolmkõlast, mis sisaldab heliredeli 1., 3. ja 5ndat astet. Cst lugedes on nendeks nootideks C, E ja G ning nendest moodustubki C-duur kolmkõla


Skeemil 3 on näidatud C duurkolmkõla noodid XIII krihvastmeni ning kasutatavad akordid viies positsioonis. Võib-olla märkasid sarnasust skeemidel 1 ja 3 toodud akordide vahel? Esimesel juhul kasutame konkreetseid akorde lahtises positsioonis, teisel aga mängime C akorde vastavate akordide kujudega.
Skeem 3: C, E ja G noodid jaotatuna tervel sõrmlaual ja nendest moodustuvad akordikujud. Iga akordi vasakul küljel on märgitud sõrmed.

Kuidas harjutada?
Alljärgneva paremaks mõistmiseks haara kitarr, vaata videot ja mängi näited kaasa.
Võtame alustuseks E akordi, mille bass on lahtine kuues keel.
- Muuda sõrmestust selliselt, et vabaks jääb esimene sõrm (vt skeem 4). Kui kasutad barrè asemel capot, siis pole vaja sõrmestust muuta.
- Nihuta kõiki sõrmi ühe astmetraadi võrra kõrgemale ja aseta barrè/capo I astmele. Tulemuseks on F akord, kuna F asub E noodist ühe astme võrra kõrgemal.
- Nihuta kõiki sõrmi ja barrèd/capot veel kahe astme võrra kõrgemale. Tulemuseks saad G akordi, sest bass asub G noodil.
- Sarnaselt sõrmlaual horisontaalselt üles ronides on võimalik mängida ka mitmeid teisi akorde. Kuna sõrmestus on tuletatud E akordist, siis nimetame seda E-kujuks.
Skeem 4: E kujuga akordi liigutamine

Nüüd proovi jämmida E-kujuga akorde vabalt valitud astmete vahel. Suure tõenäosusega saad tulemuseks grunge-stiilis käike.
Kui suure barrèga on raske mängida, siis võta alustuseks näiteks kolm ülemist keelt, edasi neli keelt jne. Barrè mängimist lihtsustab teadmine, et vajutama ei pea kõiki keeli. Näiteks C kujuga akordis piisab esimese ja kolmanda keele vajutamisest.
Korda ülalkirjeldatud samme kõikide akordidega. Oluline on mõelda iga akordi bass õigele keelele:
- E ja G bassid asuvad 6ndal keelel
- A ja C bassid 5ndal keelel
- D bass 4ndal keelel
Praktikas eelistatakse pigem E, A ja D kujusid, sest tihti on C ja G kujude puhul keerukas täisakordi võtta. Kui mõni akord on tohutu sõrmeväänamine, siis mängi lihtsalt vähem noote.
Arendame edasi
Kõiki akorde on võimalik mängida vähemalt viie kujuga. Proovi sarnaselt skeemil 3 näidatud C akordidele mängida ka teisi akorde. Kui leiad õiged akordid juba kiiresti üles, siis proovi mängida mõnda lugu.
Harjutuses 1 on näidatud C-duuris tavaline I-IV-V järgnevus viies positsioonis. Sarnaselt võid mängida ükskõik millist järgnevust.

Edasijõudnule
Põhiakordidest on võimalik tuletada ka teisi akorde kui õppida selgeks iga akordikuju intervallid. Näiteks A-kujuga akordis asub terts teisel keelel ja liigutades seda nooti ühe astme võrra kõrgemale on tulemuseks SUS4 akord. Liikudes ühe astme võrra allapoole saame minoorakordi ning liikudes kaks astet allapoole tekitame SUS2 akordi.
Vaata altpoolt ka teiste CAGED akordikujude skeemi – seal on ära näidatud m, 7, maj7, m7, sus2 ja sus4 akordid. Keegi ei keela sarnaselt mängida ka mmaj7, 9, 11 jpt akorde.
Ühtlasi aitab intervallide tundmine valida sobivaid noote bändi kontekstis. Lihtne rusikareegel on see, et mida suurem on ansambli koosseis ja tihedam seade, seda vähem noote peab mängima. Mõnikord piisab vaid ühest hästi valitud noodist. Täisakordide mängimine võib mõnikord kõlada liiga domineerivalt ja maskeerida teiste instrumentide partiisid.
Kokkuvõtteks
Infot sai palju ja kui esimesel hetkel ei leiagi akorde igas positsioonis üles, siis pole muretsemiseks põhjust. Liigu edasi samm-sammult ja püüa neid põhimõteid oma igapäevases kitarrimängus rakendada. Kui tekib küsimusi, kirjuta mulle julgelt aadressil jaan.varts@gmail.com.
Järgmises artiklis vaatleme kuidas CAGED süsteem haakub pentatoonikatega.
Seniks aga mõnusaid tunde kitarri ja akordide seltsis!
Lisamaterjal